تفاوت بیزینس کوچ با مشاور کسب و کار چیست؟

برای رشد و توسعه هر کسب و کاری می توان از دو نوع متخصص کمک گرفت: بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار. درست است که هر دو متخصص روی موفقیت کسب و کار تمرکز می کنند، اما وظیفه خود را به روش های مختلفی انجام می دهند. برای درک بهتر تفاوت بیزینس کوچ با مشاور کسب و کار، در این مقاله به بررسی هر دو حرفه از زبان رضا آذرپیرا خواهیم پرداخت.

بیزینس کوچ چیست؟

مربی کسب و کار، فردی است که با افراد یا تیم ها همکاری می کند تا به آنها کمک کند عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف خود دست یابند. مربیان کسب و کار معمولاً بر توسعه شخصی و حرفه ای تمرکز می کنند و به صاحبان مشاغل و کارمندان کمک می کنند تا نقاط قوت، ضعف و فرصت های رشد خود را بهتر درک کنند. آنها به صاحبان مشاغل و کارمندان کمک می کنند تا مهارت ها و طرز فکر مورد نیاز برای برطرف کردن مشکلات را توسعه دهند. یک بیزینس کوچ می تواند با مدیر کسب و کار یا تیم کارمندان طی مدت زمان طولانی کار کند و در راستای رسیدن به اهدافشان آن ها را پشتیبانی و راهنمایی کند. روش بیزینس کوچ ممکن است شامل جلسات منظم مربیگری، ارزیابی و بازخورد در مورد پیشرفت باشد.

 

مشاور کسب و کار چیست؟

مشاور حرفه ای برای ارائه مشاوره و راه حل های تخصصی استخدام می شود تا مشکلات خاصی که برای هر کسب و کاری بوجود می آید را برطرف کند. مشاوران معمولاً درک عمیقی از یک صنعت یا حوزه کاری خاص دارند و از دانش خود برای کمک به کسب‌وکارها و حل مشکلات پیچیده، بهبود فرآیندها و افزایش کارایی شان استفاده می‌کنند. آنها ممکن است برای مشاوره یک پروژه خاص، با محدوده عمکلردی مشخص، استخدام شوند. مشاور کسب و کار معمولاً به صورت کوتاه مدت کار می کند و توصیه ها و راه حل های خاصی را برای رفع مشکلات ارائه می دهد.

 

تفاوت های اصلی بین بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار

اصلی ترین تفاوت این دو حرفه تخصصی در این است که بیزینس کوچ از رویکرد کوچینگ استفاده می کند که شامل پرسیدن سؤال، ارائه بازخورد و کمک به افراد و تیم ها است تا خودشان بتوانند برای مشکلاتی که پیش می آید، راه حل پیدا کنند. از سوی دیگر، مشاور کسب و کار از رویکرد مشاوره ای استفاده می کند که شامل ارائه توصیه ها و راه حل های خاص برای مشکلاتی است که هر کسب و کاری در یک مدت کوتاه با آن مواجه است.

به جز این، تفاوت های دیگری نیز بین بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار وجود دارد که عبارت است از:

 

بازه زمانی:

بیزینس کوچینگ معمولاً یک فرآیند پیوسته است و مربیان با افراد و تیم ها طی مدت زمان طولانی کار می کند تا به آنها در دستیابی به اهدافشان کمک کنند. از سوی دیگر، مشاوره کسب و کار معمولاً کوتاه‌مدت است و محدوده کاری مشخصی دارند.

 

تخصص:

بیزینس کوچ معمولاً در زمینه مربیگری و توسعه شخصی تجربه دارد، در حالی که مشاور کسب وکار در یک صنعت یا حوزه عملکردی خاص تخصص دارد. مشاوران دانش و مهارت های خاصی را برای تکمیل یک پروژه به کار می گیرند، در حالی که بیزینس کوچ به افراد و تیم ها کمک میکند تا مهارت های خود را توسعه دهند و بر پیدا کردن راهکارهای مورد نیاز برای موفقیت تمرکز می کنند.

 

جمع بندی

به طور خلاصه، تمرکز بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار هر دو بر موفقیت یک تجارت است، اما آنها از روش های مختلفی برای کمک به کسب و کارها استفاده می کنند. بیزینس کوچ به افراد و تیم ها کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز را کسب کنند در حالی که مشاوران توصیه ها و راه حل های خاصی را برای برطرف کردن مشکلات پیشنهاد می دهند. با توجه به تفاوت این دو حرفه می توانید مشخص کنید که کدامیک برای برطرف کردن نیاز های خاص کسب و کار شما مناسب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا
باز کردن چت
سلام
چطوری میتونم کمکتون کنم؟