بیزینس کوچینگ چیست؟

کوچینگ آشکار کردن پتانسیل‌های یک فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد شخصی‌اش است. کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا به جای آموزش یادگیری داشته باشد.
Sir John Whitmore

فرایند کوچینگ فاصله بین آنچه فرد فکر می‌کند هست و آنچه می‌تواند باشد را کاهش می‌دهد در حالت کلی هنر تسهیل کردن راه برای رسیدن به هدف است.
کوچینگ مجموعه مهارت‌هایی است که استعدادها و پتانسیل‌های فرد را شکوفا می‌کند تا فرد بتواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود کارآیی و عملکرد بهتری داشته باشد.
کوچینگ به فرد فرصت می‌دهد تا برای خود اهدافی مشخص کند و در راستای محقق شدن این اهداف گام برداشته و اقداماتی صورت دهد. کوچ راه را برای رسیدن به این اهداف و موفقیت فرد هموار می‌کند، به او انگیزه می‌دهد تا تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

در کوچینگ، کوچ یا مربی فردی است که دوست دارد با افراد گوناگون که در سطح‌های مختلفی از زندگی مانند بخش خصوصی، شخصی، شغل و حرفه و یا کسب و کار هستند ارتباط مؤثری برقرار نماید تا او را در رسیدن و دستیابی به اهداف خود راهنمایی نماید.

                                                                                       

کوچینگ فرآیندی با هدف بهبود عملکرد است و به جای تمرکز بر گذشته یا آینده دور، بر «اینجا و اکنون» متمرکز است.

با اینکه مدل‌های مختلفی از کوچینگ وجود دارد، ولی ما «کوچ را به عنوان فردی متخصص» در نظر نمی‌گیریم! بلکه کوچ را به عنوان تسهیل‌کننده یادگیری در نظر می‌گیریم.

تفاوت زیادی بین آموزش دادن به کسی و همراهی او برای یادگیری وجود دارد. در کوچینگ، اساساً کوچ فرد را همراهی می‌کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشد و از این طریق یادگیر‌ی اتفاق می‌افتد.

باور ما این است که افراد همیشه پاسخ مشکلات خود را دارند، اما ممکن است برای یافتن پاسخ، به همراهی و کمک نیاز داشته باشند.

کوچینگ افراد را به استقلال می‌رساند. 

کوچینگ حرفه‌ای، یک رابطه ی ادامه‌دار است که به افراد مختلف برای ایجاد نتایج فوق‌العاده در زندگی، مشاغل، کسب‌ و کار و یا سازمان‌هایشان کمک می‌کند.

از طریق فرآیند کوچینگ، مراجعین یادگیری خود را تعمیق می‌نمایند، عملکرد خود را بهبود داده و کیفیت زندگی‌شان را افزایش می‌دهند.

در هر جلسه، مراجع موضوع مرکزی گفتگو را انتخاب می‌کند، درحالی‌که کوچ گوش می‌دهد و با مشاهده و پرسش، مراجع را همراهی می‌کند.

دستاوردهای زیر حاصل تعامل بین مراجع و کوچ خواهد بود:
شفافیتِ ایجاد شده، مراجع را برای اقدام کردن، تشویق می‎کند.
کوچینگ، پیشرفت مراجع را با ایجاد تمرکز و آگاهی از انتخابهای بیشتر، سرعت می¬بخشد.
کوچینگ روی وضعیت حال حاضر مراجع و چیزی که مایل است برای رسیدن به وضعیت مطلوب انجام دهد، تمرکز می‎کند.

کوچهای عضو و کوچ‎های دارای گواهینامه ICF می‎دانند که نتایج به‌ دست‌ آمده، نتیجه‎ی اهداف، انتخاب‎ها و اقدامات مراجع است که این نتایج توسط تلاش‎های کوچ و استفاده از فرآیند کوچینگ پشتیبانی می‎شود.

اسکرول به بالا
باز کردن چت
سلام
چطوری میتونم کمکتون کنم؟